Name : Tamil Selvi A/P Murugasu


No.Matrik : D20102041384


Topik : Kajian Tempatan (Bendera Malaysia)




jalur gemilang

jalur gemilang

Bendera Malaysia

Bendera Malaysia dikenali sebagai Jalur Gemilang, mengandungi 14 jalur merah dan putih (melintang) yang sama lebar bermula dengan jalur merah di sebelah atas dan berakhir dengan jalur putih di sebelah bawah, tanda keanggotaan yang sama dalam persekutuan 13 buah negeri dan 1 kerajaan persekutuan - Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, Selangor dan Terengganu dan Kerajaan Persekutuan.


Bahagian yang berwarna biru tua di atas sebelah kiri membawa ke bawah hingga atas jalur merah yang kelima itu maknanya perpaduan rakyat Malaysia. Bahagian biru tua itu mengandungi anak bulan tanda Agama Islam - agama rasmi bagi Persekutuan (Malaysia).


Bintang pecah 14 itu tanda perpaduan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan. Warna kuning pada anak bulan dan bintang itu ialah warna Diraja bagi Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja.



*********************************************************************************************************

Lirik lagu untuk Jalur Gemilang


Lagu khas yang ditujukan kepada Jalur Gemilang dibuat untuk memperingati dan membanggakan bendera Malaysia disamping memperingati identiti bendera serta menyeru untuk dikibarkan bendera tersebut beserta kemegahan.

Benderaku

Sebelum bendera Malaysia diberikan nama "Jalur Gemilang", lagu telah dibuat khas untuk bendera Malaysia tanpa menggunakan sebarang rujukan nama khas tetapi terus merujuk kepada "Bendera Malaysia" atau "Benderaku". Selepas bendera Malaysia telah diberi nama, perkataan di setiap awal perenggan yang mempunyai perkataan "Bendera Malaysia" atau "Benderaku" telah ditukar kepada "Jalur Gemilang". Walau bagaimanapun, keadaan tidak sesuai memungkinkan orang menyanyikan versi lama di samping menyanyikan lagu baru "Jalur Gemilang".



Benderaku yang gagah perkasa

Merah putih kuning biru warnanya

Berkibar megah penuh bercahaya

Pusaka kita rakyat Malaysia



Bendera Malaysia oh bendera ku

Ku pertahankan sepenuh raga ku

Dikaulah lambang negara berpadu

Di bawah naungan Duli Tuanku


Berkibar terus oh bendera ku

Kau kan ku junjung sepanjang waktu

Harumlah nama negara yang tercinta

Padamu tempat taat dan setia


Bendera Malaysia bendera kita

Kemegahan rakyat kita semua

Berkibar berkibar di ruang angkasa

Dirgahayu bendera tercinta.


Ciptaan dan Senikata: Tony Fonseka


Friday 21 October 2011

Kajian Tempatan (Bendera Malaysia)

hi....welcome to view my post

thanks........

No comments:

Post a Comment